Jag vet faktiskt inte när jag kom på mitt motto, för det känns som jag alltid har haft det. Jag använder det flitigt så att alla runt omkring ska förstå hur jag jobbar och vad jag tycker är bästa vägen framåt.
Senast igår skickade en kollega ut ett mejl till hela företaget på just det här temat. Så här skrev han:
”Lars har några gånger sagt till mig: Om du känner att du har kontroll så går det för långsamt. Det brukar jag välja att ta som en allmän tumme upp för allt jag gör. Det innebär exempelvis att jag går live med vissa saker först och ber om okej på det efteråt. Så här är …”
Tydligen hör det till ovanligheterna att jobba så här. Alltså att du medvetet ser till att du inte har läget under kontroll. Därför tänkte jag försöka övertyga dig om att du prova det, för att bli betydligt mer produktiv.
Låt mig förklara komponenterna.
Del 1: 80 procent är bra nog
Första gången jag hörde talas om att en halvdan lösning, som jag såg det då, skulle vara bra nog var på Ikea i Schweiz. Vid den här tiden jag nyutexaminerad perfektionist och tyckte att allt snack om 80 procent bara var dåliga ursäkter. Varför inte göra saker ordentligt när du ändå ska göra dem?
Svaret och läxan kom när jag jobbade på mitt första projekt. Stolt som en tupp presenterade jag vad vi hade jobbat med det senaste halvåret och svaret blev: ”Kasta skiten.”
Okej?
Jag och kollegorna hade tagit fram en Ikea-anpassad, perfekt lösning för behovsprognostisering som totalsågades för att ingen i organisationen förstod den. Där stod jag och undrade vad det var som hade hänt. Vad är det som är så svårt att förstå med multipel linjär regression med exponentiell utjämning , 26 dimensionella matrismultiplikationer med simplex-metoden?
Problemet, fick jag förklarat för mig, var att vi hade överarbetat lösningen något helt galet. Så vi blev ombedda att implementera fyra veckors glidande medelvärde. Det tyckte ledningen var bra nog för Ikea. Därför fick det vara bra nog för mig.
Sedan dess är 80 procent alltid bra nog. För när kunderna, konkurrenterna och världen rör sig så snabbt som de gör kommer många av förutsättningarna du från början tog för givna att ha ändrats rejält innan du är i närheten av att nå en perfekt lösning. Därför kommer du alltid att ligga steget efter.
Dessutom är det få personer som ser skillnad, eller ens bryr sig, om du försöker att leverera över 80 procent. Så stanna där och gå på nästa sak.
Ett annat sätt att se på detta är: Du jobbar alltid med den näst bästa lösningen.
Del 2: Delegera – i ordets riktiga betydelse
Den andra komponenten är att du ska delegera allt till dina medarbetare om företaget ska kunna lyckas.
Jag fick tidigt lära mig att företaget lyckas när jag som ledare ser till att andra utvecklas. Det är ganska lätt att förstå. Människor motiveras av att känna att de betyder något, det är då de kan växa i sina roller och som människor.
Därefter blir det svårare. Andra kan bara utvecklas om du inte försöker att göra jobbet själv. Att delegera betyder att du ber andra att ta hand om en uppgift. Det innebär att du inte lägger dig i hur de gör uppgiften. Fördelen med att du inte gör jobbet är att du kan stötta fler medarbetare och kanske delegera uppgifter även till dem.
Sedan kommer det riktigt svåra. Den största utmaningen med att delegera. Det är att du måste leva med resultatet. Du kan inte börja kladda med det som kollegorna levererar, utan när den som är ansvarig anser att det är färdigt så är det färdigt. Till en början är det såklart snudd på omöjligt, men efter hand lär du dig att leva med det eftersom du applicerar den första komponenten: 80 procent är alltid good enough.
Så för att summera
Good enough och att på riktigt delegera uppgifter är två komponenter som har förenklat mitt liv. Fördelarna med att släppa kontrollen är många. Några av de främsta är att jag får glädjen att jobba med människor som tar för sig och växer – och att allt i företaget utvecklas så oändligt mycket snabbare än om jag skulle ha lagt mig i varje detalj.
Om du har lyckan att vara omgiven av kollegor som är duktigare än vad du är, släpp taget. Jag kan garantera att det väldigt snabbt kommer att kännas som att läget inte är under kontroll – och det är det inte. Men åter igen, varför måste allt vara under kontroll? Då går det ju inte fort nog.
Och om saker behöver göras om, eller om saker går snett, så är det okej. Ni kan alltid gå tillbaka och göra dem bättre. För du omger dig ju trots allt med duktiga kollegor som du litar på – och allt ni gör är ändå bara den näst bästa lösningen.